zondag 30 september 2012

GIP-reis, top 10 bezienswaardigheden

Centre Pompidou, Metz 

De constructie van het gebouw sprak mij het meest aan. Omdat ik hout en wit heel goed samen vind passen en de constructie op zo'n speciale manier is samengesteld. Ook de tentoonstellingen binnen waren heel erg verrassend. Het was vooral vernieuwend en heel modern. Het gevoel dat je krijgt als je in de inkomhal staat is ook overweldigend doordat je kan kijken tot aan de nok van het dak. 










Stad Basel

De stad Basel vond ik een zeer aangename stad, het sprak me heel erg aan. Ik zou er zeker nog eens terug naartoe gaan maar dan voor langer. Ik wist niet dat één stad over zoveel architectuur kon beschikken. Het is zeker een aanrader voor een gezellige citytrip. 






Museum Tinguely 

Dit museum had mijn volle aandacht omdat het iets anders was dan verwacht. Het is iets dat je niet vaak ziet en het is heel erg leuk om mee te maken. Er gebeurt zoveel rondom u dat je niet weet waar je moet kijken. Hieronder kan je zien hoe het allemaal in zijn werk gaat. 







Notre dame du haut

Het gebouw sprak mij erg aan door zijn vorm, omdat het iets is wat je niet verwacht als je aan een kapel denkt. Ook binnenin is het absoluut niet zoals het eruit ziet. Het gebouw heeft hele kleine raampjes in verschillende kleuren, hierdoor wordt er een zeer gezellige sfeer gecreëerd. 



Cité Radieuse

Toen ik het gebouw aan de buitenkant zag vond ik dat het niet veel voorstelde, maar eens je binnenkwam in de gangen, was het super kleurrijk. De appartementen zijn ingericht op een "oudere manier" maar toch vond ik het heel gezellig en traditioneel. Het was een aangename verrassing om dit te zien. De symmetrie van de overdekte plaats in beton sprak mij ook heel erg aan. 







Brandweerkazerne, Zaha Hadid

Ik had helemaal niet verwacht dat dit gebouw werd gebruikt als brandweerkazerne. De vorm is heel speciaal en spreekt mij heel erg aan. Ook het verhaal achter het gebouw, over de ijspegel, maakt het nog indrukwekkender. De lange en grote raampartijen zijn heel leuk en zorgen voor een open gevoel.



Museum der kulturen

Als je naar dit gebouw kijkt, zie je dat er op de details is gelet. De hangende planten geven ook een rustgevend gevoel. Ook de buitenvloer is zeer mooi en origineel met de gekleurde strepen. Het dak met de zonnecellen/glasplaten is ook zeer leuk bedacht en geeft een leuk effect als de zon erop schijnt.




Musik-Akademie (Bibliotheek)
Dit sprak mij aan omdat als je niet weet dat het bestaat, je het ook zo goed als niet ziet. De grote raampartijen geven het gebouw een open gevoel. Het binnentuintje zorgt voor een rustgevende sfeer. Ook binnenin sta je versteld van de openheid, het ziet er niet uit als een bibliotheek. 




Vitra ontwerp museum, Frank Gehry
Het gebouw beschikt over grillige vormen en is zeer excentriek. Dit spreekt mij normaal niet aan. Maar bij dit gebouw was het anders. Het trok onmiddellijk al je aandacht. Ook het neutrale kleurgebruik vind ik leuk, dit geeft het gebouw een modernere/strakkere uitstraling. 


Vitra museum, Herzog en De Meuron
Ik had totaal iets anders verwacht van het Vitra-museum, maar het is en blijft het hoogtepunt van onze GIP-reis, vooral omdat we momenteel zelf bezig zijn met het ontwerpen van een vitra-winkel. Het gebouw bestaat  eigenlijk uit opeengestapelde langwerpige huizen, dit geeft een heel leuk effect. Ik was aangenaam verrast door de hele vitra campus. Ook het uitzicht naar buiten toe was adembenemend. 


                                      























Geen opmerkingen:

Een reactie posten